BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 19, 2011

Oh, küll on hea ilma lihata

Loo­bu­mi­ne li­hast võib tä­hen­da­da nii maa­il­ma­vaa­te­list hoia­kut kui ka ter­vi­sest tin­gi­tud sund­olu­kor­da, see võib ol­la kas va­ba va­lik või ainus või­ma­lus.


Täisvegetariaane, kes ei söö üht­ki loo­ma, lin­du, ka­la, sa­mu­ti mu­na ja ei joo pii­ma, on meil vä­ga vä­he. Need, kes end tai­me­toit­las­teks ni­me­ta­vad, ta­va­li­selt ei söö li­ha, küll aga pii­ma­too­teid ja mu­na, või siis ei söö li­ha, aga söö­vad lin­nu­li­ha ja/või ka­la.

Kind­las­ti on kõi­ge roh­kem ini­me­si, kes mõn­da aega on tai­me­toit­la­sed ja siis jäl­le ei ole ja siis jäl­le on ja siis jäl­le ei ole. Nen­de koh­ta võiks öel­da: va­hel­duv­toi­du­li­sed.



Va­hel­duv­toi­du­li­se tä­he­le­pa­ne­kuid



Ka ma ise kuu­lun vii­mas­te hul­ka ja tean see­tõt­tu, kui häs­ti mõ­jub ter­vi­se­le aeg, mil ma li­ha ei söö. Ja mit­te ainult füü­si­li­se­le ter­vi­se­le. Kui ma ei söö li­ha, siis on ka mu pea sel­gem ja see on täies­ti kind­las­ti nii. (Va­hel on ka nii, et pea küll sel­gem, aga mõt­leb ainult kõ­va­le kõ­hu­täie­le…) Veel olen mär­ga­nud, et taim­set toi­tu süües on mul ker­gem te­ge­le­da joo­ga­ga, aga ras­kem suu­sa­ta­da. Ker­gem su­he­tes ta­sa­kaa­lu säi­li­ta­da ja lee­be ol­la, aga ras­kem mil­lest­ki vä­ga süt­ti­da. Ma ise meel­din en­da­le kind­las­ti roh­kem siis, kui ma li­ha ei söö, teis­te­le meel­di­mi­se ko­ha pealt ma nii kin­del ei ole… Sa­mas ma tun­nen, et kui mul on tai­me­toit­lus­pe­riood, siis teis­te ar­va­mus mind na­gu ei hu­vi­taks­ki. Tai­me­toi­dul ol­les tun­nen end va­ba­ma, ene­se­kind­la­ma ja ot­sus­tus­või­me­li­se­ma­na. Li­ha süües suu­dan aga pa­re­mi­ni oma ees­mär­ke rea­li­see­ri­da, kii­re­mi­ni teot­se­da.



Va­hel­duv­toi­du­li­se­na tean ka se­da, kui­das ta­he mur­dub, ja ta­va­li­selt ei mur­du­gi see li­ha­hi­must, pi­gem on põh­ju­seks mu­ga­vus, lais­kus ja ker­ge­meel­sus - soov va­li­da liht­sa­maid la­hen­du­si. Eks ki­pub see ker­ge­mi­ni juh­tu­ma kas ku­sa­gil rei­sil ol­les või siis, kui on sel­gu­nud, et ko­ge­ma­ta sai su­hu pis­te­tud paar vors­ti­lip­su. Sel­le ase­mel et se­da ra­hu­li­kult ühe­kord­se eba­õn­nes­tu­mi­se­na võt­ta, ki­pun ik­ka pul­ka­de­ga koos ka trum­mi ära vis­ka­ma.

Ise­asi on, kas üld­se on hea tai­me­toit­la­ne ol­la. Kui ik­ka li­ha vä­ga mait­seb ja sel­lest loo­bu­des dep­res­sioo­ni lan­ge­tak­se, siis oleks va­hest siis­ki õigem kõi­ges­ööja­te pik­ka riv­vi ta­ga­si as­tu­da?



Paind­lik­kus ja in­di­vi­duaal­sus võik­sid ol­la märk­sõ­nad, mil­le­ga lä­he­ne­da tai­me­toit­lu­se­le kui elu­laa­di­le, kus muu hul­gas tu­leb kind­las­ti ar­ves­ta­da mit­meid te­gu­reid. Eel­kõi­ge ini­me­se ter­vist, va­nust, elu­kut­set, kli­maa­ti­li­si tin­gi­mu­si, mil­les ta elab. N-ö ta­va­li­se ini­me­se pu­hul võib ars­ti­de sõ­nul pä­ris häs­ti toi­mi­da ka eel­kir­jel­da­tud va­hel­duv­toi­tu­mi­ne, et süüa näi­teks soo­jal ajal, mai­kuust augus­ti­ni taim­set toi­tu, kül­mal ajal aga ol­la kõi­ges­ööja. Ka on is­tu­vat ja vaim­set tööd te­ge­val ini­me­sel tai­me­toi­dust küll, kuid ka­lur või met­sa­töö­li­ne peaks kind­las­ti ka loom­set val­ku saa­ma. Nii, et alus, mil­lelt läh­tu­da, on mit­me­ki­hi­li­ne.



Tal­vi­ne tai­me­toit ol­gu tu­li­sem



Me­dit­sii­ni­pro­fes­sor taas­tu­mi­se bio­kee­mia alal ja loo­dus­ra­vi as­ja­tund­ja dr Aili Pa­ju rõ­hu­tab, et meie põh­ja­mai­ses klii­mas tu­leks kind­las­ti süüa pii­ma­toi­te, sa­mu­ti ka­la ja ka mu­na. Eri­ti on see täh­tis noor­te­le. Dr Pa­ju üt­leb, et noo­red ki­pu­vad tai­me­toit­lust lii­ga sõ­na-sõ­nalt võt­ma, ar­va­tes, et sel pu­hul on kee­la­tud tõe­poo­lest kõik muu pea­le taim­se. Te­ge­li­kult on nii, et val­dav osa ini­mes­test, kes ni­me­ta­vad end tai­me­toit­la­seks, ela­vad liht­salt li­ha­va­bal me­nüül. Ka võiks need, n-ö lii­ku­vad söö­ja­tüü­bid, va­hel­duv­toi­du­li­sed sil­mas pi­da­da, et pool­taim­sel, li­ha­va­bal toi­dul on soo­vi­ta­tav ol­la su­vi­sel ajal, ka ke­va­di­sel ajal, eri­ti paas­tu­kuul - märt­sis, et va­bas­ta­da end tal­vel loiult töö­ta­va aine­va­he­tu­se tõt­tu or­ga­nis­mi kuh­ju­nud jääk­aine­test. Prae­gu, rõs­kel ja tuu­li­sel ajal söö­dav tai­me­toit peaks ole­ma hau­ta­tud, kee­de­tud, tä­hen­dab - soe, et hoi­da ärk­vel si­se­mist tuld. Li­sa­da võiks toi­du­le tu­le hõõg­vel hoid­jaid, na­gu ing­ver, tšilli jt tu­li­sed mait­se­tai­med. Toor­toit aed­vil­ja­dest ja­hu­tab si­se­must, mis­tõt­tu so­bib ke­va­des­se ja su­ves­se.



Tai­me­toit­las­te või­ma­lik­ku A-vi­ta­mii­ni de­fit­sii­di mu­ret kom­men­tee­rib dr Pa­ju nii, et kui tar­vi­ta­da pii­ma ja karoteeni (A-vi­ta­mii­ni provitamiin), siis sel­le vae­gust küll tek­ki­da ei to­hiks. Karoteeni lei­dub ena­mi­kus aed­vil­ja­des, na­gu näi­teks por­gan­dis, pap­ri­kas, to­ma­tis, kap­sas, kõr­vit­sas, si­bu­la­peal­se­tes. Dr Pa­ju üt­leb, et kui suu­rem osa tai­me­toit­la­si on se­da omal va­bal tah­tel ja ära­tund­mi­sel, siis on hai­gu­si, mil­lest ja­gus­aami­seks liht­salt tu­leb li­hast loo­bu­da. Ja kui arst pat­sien­di­le li­ha­va­ba me­nüüd soo­vi­tab, siis peaks sel­lest ka tõe­poo­lest kin­ni pi­da­ma.



EHA REMME,

juuk­sur



Es­ma­kord­selt puu­tu­sin tai­me­toi­du­ga kok­ku 1984. aas­tal. Sel­leks ajaks olin ol­nud ju­ba üle 20 aas­ta suit­se­ta­ja ning ei suut­nud kui­da­gi sel­lest pa­hest va­ba­ne­da. Kurt­sin se­da Gun­nar Aar­ma­le ja ta soo­vi­tas mit­me muu hea ju­hi­se kõr­val mõ­ned kuud tai­me­toit­la­ne ol­la. Kõi­ge põ­ne­vam oli al­gus, esi­me­se­le li­ha­va­ba­le su­pi­le li­sa­sin pool pak­ki võid, et oleks vei­di ram­mu­sam… Nii li­sas tai­me­toi­du­le üle­mi­nek mul­le mõ­ned ki­lod. Um­bes aas­ta pä­rast loo­bu­sin suit­se­ta­mi­sest ja siis tu­li kaa­lu veel­gi juur­de. Ühel pin­ge­li­sel aja­jär­gul te­gin mõ­ned suit­sud ja siis läks paar aas­tat en­ne, kui uues­ti loo­bu­sin. Järg­mi­sel pin­ge­li­sel pe­rioo­dil hak­ka­sin li­ha söö­ma. See­gi kes­tis aas­taid.



Prae­gu ma li­ha ei söö, söön ka­la, aga loo­dan, et ühel päe­val loo­bun sel­lest­ki. Soo­vi­tak­sin kõi­gil ol­la mõ­ni aeg­ki tai­me­toit­la­ne, aga kind­las­ti just nii pi­kalt, kui ka­van­da­tud! See on hea või­ma­lus ise­en­da­ga tut­vu­mi­seks, et üles lei­da hab­ras ja pü­ha olend, ke­da torm­lev mi­na on ku­hu­gi rämp­su va­he­le kä­ga­ras­se su­ru­nud.



Mi­nu lem­mik­toi­duks on ku­ju­ne­nud wokpanni juur­vi­li, mi­da saab val­mis­ta­da ka igal tei­sel pan­nil. Eelis­tan ker­gelt hau­ta­tud juur­vil­ja too­re­le, ar­mas­tan juur­vil­ja- ja pü­ree­sup­pe ning vor­mi­roo­gi, sa­mu­ti put­ru­sid. Nüüd püüan aineid va­li­da ka vas­ta­valt ve­re­gru­pi­le. Kuid hoo­li­ma­ta kõi­gest meel­di­vast, mis sel­le­ga kaas­neb, on mul omad heit­lu­sed ja ma po­le suut­nud pü­si­valt ja lõp­li­kult tai­me­toit­la­ne ol­la. Ja jõu­lu­de ajal olen ik­ka ah­ju­kar­tu­leid ja sea­praa­di söö­nud. Sel­le­pä­rast ma end õigeks tai­me­toit­la­seks pi­da­da ei saa.



TUN­NE KE­LAM,

po­lii­tik



Olen tai­me­toit­la­ne ol­nud 35 aas­tat. 60nda­tel tõid sel­le elu­vii­si Ees­tis­se ar­mee­nia kunst­ni­kud ja mi­na lii­tu­sin Olav Marani ja And­rei Kormašovi ees­ku­jul. Ku­na olin tut­tav in­dia fi­lo­soo­fia­ga, siis ei ol­nud tai­me­toit­lus mul­le võõ­ras. Na­gu alus­ta­sin, nii ko­he ka sel­le juur­de jäin.



Ma söön pii­ma­too­teid ja mu­na, muu on taim­ne. Ini­me­sed, kes üt­le­vad end teis­te­le mit­te lii­ga te­ge­vat, aga söö­vad li­ha, pe­ta­vad nii ise­en­nast kui ka tei­si. Ar­van, et kui on või­ma­lik mi­da­gi omalt poolt te­ha, et tei­si olen­deid mit­te kah­jus­ta­da, siis peaks se­da ka te­ge­ma. Sel­lest läh­tun­gi. Ka usun, et mu hea ter­vis on pal­jus­ki tin­gi­tud just söö­mis­har­ju­mus­test. Kas mul jääb mi­da­gi va­ja­lik­ku saa­ma­ta, ku­na ma li­ha ei söö? Jah, olen nõus nen­de­ga, kes üt­le­vad, et ka­la on vä­ga ter­vis­lik, kuid usun, et ka sel­lest loo­bu­des ei jää mul mi­da­gi olu­list va­ja­ka. Nüü­dis­aeg­se ter­vis­li­ku toi­tu­mi­se teoo­ria ko­ha­selt soo­vi­ta­tak­se ju iga­le ini­me­se­le, et pool te­ma söö­gist ol­gu puu- ja juur­vi­li, nel­jan­dik te­ra­vi­li ja vaid nel­jan­dik li­ha või ka­la.



Kas tai­me­toit­la­ne on ras­ke ol­la? Ei ole, kõik ole­neb ini­me­se en­da suut­lik­ku­sest mit­me­ke­sist ja hu­vi­ta­vat me­nüüd koos­ta­da. Tai­me­toit po­le ju ainult kee­de­tud juur­vi­li. Mi­nu abi­kaa­sa on vä­ga osav kokk ja ko­dus sööb te­ma­gi vaid tai­me­toi­tu, omal soo­vil mui­du­gi. Ka ar­mas­ta­me me juus­tu ja sel­le­ga ki­pun va­hel üle pak­ku­ma. Mi­na teen juustufondüüd ja see on vä­ga ras­va­ne toit. Sa­la­ti­tes ka­su­ta­me õli, võid me üld­se ei söö, kui, siis vaid mar­ga­rii­ni. Vas­tu­võt­tu­del, kus käi­me ju koos abi­kaa­sa­ga, on aga nii, et te­ma mait­seb en­ne ja tea­tab, kas see so­bib ka mul­le. Olen nii kaua tai­me­toit­la­ne ol­nud, et ei mä­le­ta­gi enam li­ha mait­set.



MIINA SAAR­NA,

õpi­la­ne



Tai­me­toit­la­ne olen ol­nud um­bes pool­teist aas­tat. Pöö­re tu­li päe­val, kui nä­gin te­le­kast do­ku­men­taal­fil­mi veis­te elust, et kui­das neid nuu­ma­tak­se, min­geid steroide täis süs­ti­tak­se ja siis ära ta­pe­tak­se. Fil­mis näi­da­ti ise­gi se­da, kui­das li­ha­ke­re­sid poo­leks sae­tak­se, roo­gi­tak­se jne. See film jät­tis mul­le vä­ga sü­ga­va mul­je ja on siia­ni täp­selt mee­les.


Pä­rast se­da fil­mi po­le ma üld­se li­ha söö­nud ega ka­vat­se se­da ka enam ku­na­gi te­ha! Tõ­si, al­gu­ses sõin ma küll ka­la, kuid nüüd­seks olen sel­le­gi ära jät­nud. Pii­ma­too­teid ma söön, pii­ma pa­nen vaid koh­vi pea­le. Söön pal­ju so­ja­too­teid ning koo­re­jää­ti­sest po­le suut­nud loo­bu­da! Ar­van, et nii va­hest on­gi pa­rem, sest, na­gu mu ema kor­dab: ma olen ju siis­ki veel kas­vav ja are­nev tü­tar­laps. Aga mu­na ma ei söö.


Ku­na tai­me­toit­lus oli mi­nu en­da va­ba va­lik, siis loo­bu­ma po­le ma na­gu mil­lest­ki pi­da­nud. Ja ega mul­le en­ne­gi sea­li­ha mait­se­nud, sõin vaid ka­la ja ka­na ja neid­ki mit­te pal­ju. Nii et tai­me­toi­du­le mi­nek tu­li ker­gelt. Mu sõb­rad olid ül­la­tu­nud, kü­si­des, et miks ma end pii­nan… Nad ise on suu­red li­ha- ja ka­la­sõb­rad, öel­des, et pea­vad iga päev li­ha söö­ma! Ema oli al­gu­ses mu­res (see kas­va­mi­se tee­ma ik­ka) ja pi­das nõu oma tut­ta­va­te ars­ti­de ja dietoloogidega. Nüüd on kõik kor­ras, ainult et igal ke­va­del olen lu­ba­nud ve­re­proo­vi an­da, et sel­gi­ta­da, kas kõik on ik­ka nor­mis (he­mo­glo­biin ja raud jms)!


Te­ge­li­kult tun­nen ise, et pä­rast li­hast loo­bu­mist on mu ter­vis pal­ju pa­rem (po­le kor­da­gi sel ajal hai­ge ol­nud) ja ma tun­nen end kui­da­gi ker­ge­malt ja rõõm­sa­malt. Öel­dak­se ju, et li­ha pi­di kur­jaks te­ge­ma. Mi­na küll usun, et sel het­kel, kui loom ta­pe­tak­se, sal­ves­tub te­ma li­has­se ko­gu see hirm ja stress ja kui ini­me­ne se­da li­ha sööb, siis sööb ta ka se­da hir­mu ja stres­si. Mul on en­dal pii­sa­valt prob­lee­me, miks peak­sin veel teis­te omi en­da­le sis­se söö­ma! Olen vä­ga õn­ne­lik, et va­li­sin sel­le tee, ja olen kin­del, et jään sel­le­le ra­ja­le pü­si­ma!



Kes on tai­me­toit­la­ne?


Vegetariaan toi­tub ainult aed-, juur- ja te­ra­vil­jast.

Laktovegetariaani toi­du­laual on eel­loet­le­tu­le li­saks piim.

Ovolaktovegetariaanile on pea­le pii­ma lu­ba­tud ka mu­na.

Mak­ro­bioo­ti­li­se toi­du söö­ja me­nüüs on ole­mas ka­la, aga puu­dub mu­na.

Pea­mi­ne on see, et kee­gi neist ei söö lin­nu- ega loo­ma­li­ha.

1 comments:

Unknown said...

Olen Mavis Calos, esindaja Aiicco kindlustus plc, anname välja laenu individuaalsed erinevused usalduse ja au. anname laenu intressimääraga 2%. kui olete huvitatud võtke meiega ühendust selle ettevõtte e-pos (amaah.credit.offer@gmail.com) nüüd jätkata oma laenu üleminekudokumendi ok. kui teil on vaja laenu, et luua ettevõtte või kooli te olete väga teretulnud Aiicco kindlustus plc. Võite meiega ühendust võtta ka selle e-post: ( maviscalos_laen_laenamine@outlook.com ). saame üle kanda summa, mida taotletakse enne nädalas.

DO YOU NEED LOAN FOR PERSONAL BUSINESS? IF YES CONTACT OUR EMAIL ABOVE TO PROCEED WITH YOUR LOAN TRANSFER IMMEDIATELY OK.